STEL JEZELF DE VOLGENDE VRAGEN
Naast het sfeer proeven is het erg belangrijk jezelf de volgende vragen te stellen:
1) Worden de verzorgenden dagelijks ondersteund door een multi disciplinair team, dat minimaal bestaat uit een arts en een psycholoog. Liever nog een team bestaande uit een arts, psycholoog, fysiotherapeut, diëtiste, ergotherapeut, logopedist en verpleegkundig (specialist)
2) Werkt er minimaal 4 dagen een psycholoog in huis? Zodat bij gedragsproblemen, calamiteiten e.d., maar ook gewoon een goede psychologische behandeling en begeleiding geboden kan worden. Een psycholoog die zorgteams en naasten adviseert, klinische lessen verzorgt en cliëntgesprekken voert.
3) Wordt er binnen de organisatie periodiek (minimaal 2 keer per jaar) een multidisciplinair overleg gevoerd over een client. En is het toegestaan voor familie om tijdens dit overleg aanwezig te zijn? Waarop is de keuze gebaseerd familie al dan niet dit overleg te laten bijwonen?
4) Worden er voor de cliënt tussentijdse omgangsoverleggen georganiseerd om complex gedrag, stemmingsproblemen etc. te bespreken?
5) Is er een ethische commissie aanwezig, wanneer bepaalde moeilijke beslissingen genomen moeten worden. Denk bv aan cliënten die een relatie met elkaar aangaan en beiden nog een partner hebben. Hoe moeten we hier als organisatie, als team, familie mee omgaan?
6) Is er een onafhankelijke klachtencommissie samengesteld waar je met je klacht naartoe kunt? Hoe gaat deze te werk?
7) Hoe is het contact met de familie vormgegeven? Worden er familieavonden georganiseerd? Is het mogelijk voor de familie om praktische zorg, wanneer zij dit wensen, uit te voeren? Is er eventueel een cliëntenraad/familieraad aanwezig?
8) Hoe worden de verzorgenden ondersteund? Worden zij regelmatig bijgeschoold? En wat is het opleidingniveau?
Wordt er met invalskrachten of zzp’ers gewerkt, zo ja, hoe vaak en wanneer?
9) Zijn er protocollen opgesteld voor bepaalde zaken als ‘hoe te handelen bij onbegrepen gedrag (probleemgedrag)?’
10) Worden er dagactiviteiten georganiseerd voor de cliënten én is hiervoor een aparte activiteitenruimte aanwezig?
Worden er ook individuele activiteiten geboden voor cliënten die om welke reden dan ook niet kunnen of willen deelnemen aan de groepsactiviteiten. Is er een activiteitenbegeleider aan het huis verbonden?
11) Zijn er vrijwilligers aan de instelling verbonden? Zo ja, hoeveel vrijwilligers zijn er ongeveer actief op de PG afdelingen?
Is er een vrijwilligerscoördinator aanwezig én beschikbaar?
12) Hoeveel bewegingsruimte is er voor de mens met dementie? Is er een loopcircuit? Kunnen mensen zich vrij door het huis voortbewegen? Hebben mensen zelf toegang tot een tuin? Zijn er belevingsplekken voor de mens met dementie gecreëerd? Is er een snoezelruimte aanwezig?
13) Hoe snel is de doorloop van personeel? Hoe lang werken de huidige managers en teamleiders bij de zorgorganisatie?
Dergelijke informatie kun je ook zelf veelal uitzoeken via Linkedin. Wanneer de doorloop snel is en mensen zich telkens voor slechts korte tijd aan een organisatie verbinden, duidt dit veelal op onderliggende problematiek.
14) Hoe verloopt het moment van binnenkomst in het tehuis? Is er een receptie aanwezig, waar je je toe kunt wenden bij vragen? Word je gegroet door het personeel? Oogt het personeel uitgerust of uitgeblust? Je kunt hiertoe eens plaatsnemen in de kantine of andere ontmoetingsruimtes om de omgeving goed te observeren. Hoe verloopt de interactie tussen het personeel op de werkvloer?
15) Hoe worden de maaltijden bereid? Is het tafeltje dekje, of wordt er echt vers gekookt voor de mensen? Indien het laatste het geval, zegt dit al veel over de visie van het huis. Men vindt het belangrijk dat bewoners met smaak eten. Dat maaltijden vers bereid worden. En de geur van versbereid eten in de keuken aanwezig is. En belangrijk, zie je bewoners meehelpen in de keuken, bijvoorbeeld met het snijden van de groenten of het inruimen van de vaatwasmachine?
Laat je vooral meer leiden door het antwoord op bovenstaande vragen dan een gemiddelde beoordeling op Zorgkaart.nl. Want ook tehuizen die in mijn ogen ondermaats functioneren, kunnen zo een 8,5 scoren op Zorgkaart Nederland.
WORDT ER WARME ZORG GEBODEN? VOEL JE JE WELKOM?
Schroom alsjeblieft niet om deze vragen te stellen en wees pas tevreden met een antwoord wanneer je voor jouw gevoel een duidelijk beeld heeft gevormd van het huis. Je geeft de verzorging van jouw naaste uit handen, dus je mag hiervoor echt de tijd nemen! Plan desnoods gewoon een vervolgafspraak in. Wanneer je het gevoel heeft dat er echt de tijd wordt genomen jouw vragen te beantwoorden, hierop overwegend positief geantwoord wordt, de sfeer gezellig, geborgen en huiselijk aanvoelt, jij je welkom voelt…. dan kun je er grotendeels op gerust zijn dat het tehuis er veel aan doet om de kwaliteit van zorg te waarborgen. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe in het maken van jouw keuze. Je kunt het pas écht ervaren als de keuze eenmaal is gevallen.